tiistai 7. elokuuta 2012

Digipaperi latautuu hitaasti

Valittelin keväällä Marie Clairen tilaamisen byrokraattisuutta ja elättelin samalla kuvitelmaa siitä, että Suomessa tämä(kin) olisi niin helppoa, näppärää ja taatusti tietoteknisesti mahdollistettua. Että sen kun vain menisin nettiin, täyttäisin lomakkeen ja lehti materiaalistuisi pöydälleni sillä aikaa, kun keittäisin kupin kahvia.

Yritys ostaa Hesarin digilehti iPadille muutti idealisoimaani käsitystä netti-Suomesta. Olimme jotenkin pöhlöinä kuvitelleet, että ainoa askel prosessissa on, että me vain päätämme haluta digilehden ja sitten tilaamme sen. Hintakin vaikutti kohtuulliselta, alle kolmekymppiä kahdelta kuukaudelta: sinä aikana varmasti huomaisimme, tuleeko lehteä luettua, järkeilin.

Ensin kävi ilmi, että hinta koskee vain "kotimaan tilauksia". Sitten selkeni, että digilehti puuttuu "ulkomaan tilausvalikoimasta", kuulemma näin ainakin "toistaiseksi". Jaa että kuinka? Onkohan siellä lehtitornissa käynyt kenelläkään mielessä että se on digilehti ihan nimenomaan sen takia, että sen voisi tilata minne vain? Ja että varsinkin ulkomailla asuville se olisi ihan kauhean kätevä, koska laadukkainkaan päivälehti ei tunnu enää traditionaalisimmastakaan lukijasta kovin päiväkohtaiselta tai laadukkaalta, kun se saapuu tänne Euroopan sydämeen pari päivää ilmestymisensä jälkeen.

Olimme reippaita ja tiedonnälkäisiä, joten yritimme seuraavaksi Aamulehden tilausta. Siellä tilaajia ei heti ensimmäisellä sivulla kategorisoitu kotimaisiin ja ulkomaisiin, mutta homma tyssäsi osoitesivulle, jonne ulkomaanpostinumero ei kelvannut. Jos ongelman olisi kiertänyt kirjaamalla kenttään, no vaikka vanhempiensa osoitteen, vaati järjestelmä vielä suomalaista puhelinliittymää.

Meille olisi riittänyt sellainen kenttä, johon saa naputella luottokortin numeron.

9 kommenttia:

  1. Varsin uskomatonta mutta totta. On myös liikaa pyytää kuukausiliite diginä..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sitä vähän pelkäsinkin, sillä Kuukausiliitettä jopa hieman kaipaan täällä! Muistelen, että joskus oli myös aika, jolloin Hesarin digiversion sai vain, jos tilasi myös paperilehteä. Nyt onneksi se asia on edes toisin.

      Poista
  2. Toivottavasti laitoitte edes palautetta moisesta. Itse en tilaa paperi- enkä digilehtiä, mutta järjenköyhältä kuulostaa ettei digilehteä saa ulkomaille.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Palautetta lähti kyllä, vastausta odotellessa... Paperilehtien tilaaminen ulkomaille on paitsi kallista myös aika hankalaa, sillä aina lehtipinoa ei jaksa kahlata heti, ja sitten lehtiä kerääntyy kaikkialle. Digiversio olisi näppärä ratkaisu, joka ei vie säilytystilaa.

      Poista
  3. En tiedä, nauraisinko vai itkisinkö!
    Kerrothan sitten, mitä palautteessa kerrottiin...
    Olen tähän asti arvellut, että digilehti olisi näppärä, jos vaikka lähtee kuukaudeksi reissuun.
    Kaikenlaista me luulemme.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hesarin vastaus jäi jokseenkin mystiseksi: asiakaspalvelija kysyi, olenko tilannut digilehteä, koska hän ei löytänyt nimelläni käyttäjätunnusta (no ei kai, jos palautteeni koski sitä, ettei tilaaminen ole mahdollista...) Sitten hän jatkoi, että voin saada lukuoikeuden syyskuuhun saakka, milloin digilehden pitäisi tulla tilausvalikoimaan - tästä en siis saanut oikein muuta irti kuin että ainakaan syy tilausmahdollisuuden puutteeseen ei ole tekninen.

      Poista
    2. Ajatustenvaihto Hesarin asiakaspalvelun kanssa ei selkeyttänyt ihan kaikkia asioita, mutta kuukauden tilaus pitkän reissun ajaksi onnistuu kyllä, jos vain osoite on Suomessa. Kuukausiliitteen tilausmahdollisuutta ei sen sijaan liene tulossa, valitettavasti :/

      Poista
  4. Kiitos kun nostit ongelman esille. Huomasimme että verkkosivustomme kautta ei pysty tekemään tilausta ulkomaille. Tilaus voidaan kyllä tehdä asiakaspalvelussamme, mutta ikävä kyllä tällä hetkellä yhteydenotto onnistuu vain puhelimitse (0800 96665) tai sähköpostin kautta altilaajapalvelu@aamulehti.fi
    Pyrimme korjaamaan asian verkkosivustollemme mahdollisimman nopeasti. t Jaakko Sipola/Aamulehti

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Loistavaa asiakaspalvelua Aamulehdeltä! Kiitos ja pointsit Tampereelle, kyllä siellä osataan :)

      Poista