lauantai 12. tammikuuta 2013

Kunhan hieman lihon

Haluaisin voida sanoa, että Sveitsissä on hyvä asiakaspalvelukulttuuri. Haluaisin, koska esimerkiksi ravintoloissa, hotelleissa ja vaikkapa junissa se yleensä onkin. Toivottavasti turisteille jää edes hyvä mieli.

Arkiasioinneissa olen kuullut muun muassa seuraavat lauseet:

- Ihan hyvä koko se on, syötte vain kunnon fonduen alle.

Hiihtopukua etsiessä, kun jalassani olivat yhtä numeroa liian isot housut (olin juuri sovittanut toista väriä, joka kokoa pienempänä istuin täydellisesti.) Olisihan se kieltämättä ihan raikas ajatus vaihteeksi, että näitä housuja voin käyttää sitten, kun lihon, ei sitten, kun sutjakoidun.

- Niin, onhan se mahdollista.

Ylläkuvatussa tilanteessa vastauksena kysymykseen, voisiko saman ketjun toisesta liikkeestä löytyä minun kokoani. Flegmaattista äänensävyä tehosti paikalleen jämähtäminen - ei aikomustakaan liikahtaa kohti puhelinta.

- Oliko tämä ihan varmasti viimeinen kappale?

Kirjakaupan myyjä, kun olin ottanut hyllystä opuksen, jossa oli coup de coeur -mainoslehtinen. Pahimmassa tapauksessahan myyjä olisi joutunut itse viemään lehtisen hyllyn viimeisen kappaleen väliin. Vakuuttelin, että se oli ihan viimeinen sen sijaan, että olisin sanonut, ettei ole minun ongelmani,

- En kyllä yhtään ymmärrä, miksi olette ostanut tällaiset monot. Itse en olisi näitä monoja teille myynyt, ja vaikea tässä on mitään tehdä, kun joku toinen on tehnyt huonon päätöksen.

Näin tuumasi mononsovittaja, kun menin venytyttämään monojani, koska päkiäni on melko läski kantapäähän nähden. Olin kuitenkin kyseiset popot löytääkseni kiertänyt kaikki Uudenmaan monoliikkeet, jutellut kymmenen asiantuntijan kanssa ja päätynyt tuohon malliin, koska se oli vähiten huono kompromissi - päkiää kun on helpompi leventää kuin kantapäätä kaventaa. Lopulta monoista tuli oikein hyvät, mutta kyseisen hepun kanssa en niitä suostu enää fiksaamaan.

- Vastaamme sähköposteihin arkisin kello 8-18.

Ticketconer.aarghin asiakaspalvelu nettisivuillaan. Vastaus on luonnollisesti viikkojen syvä hiljaisuus, kuten jokainen täällä majaileva varmaan tietää. Sähköposteihin nyt on vain turha odottaa vastausta.

- Faksasin kuitin talousosastolle, eikä sieltä ole sen jälkeen kuulunut mitään. Soitamme teille kyllä.

Näin kuului Swisscomin vakiovastaus viime keväänä, kun yritimme turhaan avata minulle lafkan kännykkäliittymää. Ei auttanut kertaalleen maksetun laskun uusiksi maksu, ei liikkeessä piipahtaminen seitsemän kertaa. Asia hautautui ikuisiksi ajoiksi faksin uumeniin, ja minä vaihdoin Orangeen. Sen kuuluvuus on kotona täysi nolla, mutta mihinkä sitä kotinainen kännykkää.

4 kommenttia:

  1. Mä en tainnut kaupoissa törmätä huonoon palveluun muutamia marketin nyrpeitä kassoja lukuunottamatta. Kotona eka kuukausi meni pienessä kultturishokissa kun kaikki kaupoissa eivät tervehtineetkään ja toivottaneet hyvää iltaa/sunnuntaita/huomenta niin iloisesti. Sellaista "ulkolaisenymmärtämöttämyyskohtausta" kuin esim. Ranskan leipomoiden tädit ei tainnut kukaan saada ja saimme kaikki asiat hoidettua, jopa minä yksin vajaavaisella germaanin kielelläni.

    Virastobyrokratiaan ja virastoista tuleviin kirjeisiin ei ulkolaisparka varmaan sopeudu Sveitissä koskaan... tosin ei se tänne Suomeenkaan tuleville helppoa ole tuttujen kokemusten perusteella.

    Lääkärissä ja hieronnassa käynnistä jäi ylipositiiviset kokemukset (vaikka lääkärin tarvitseminen onkin ikävää). Hierojani käsittelyä ja juttutuokioita kaipaan useasti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Osa asiakaspalvelutilanteista on lähinnä koomisia, mutta ajoittain ihan todella nyppii sellainen tietty "ei kai mun tarvi tälle mitään tehdä" -asenne, erityisesti erään puhelinoperaattorin toimesta.

      Byrokratia varmasti on tuskaa joka paikassa, mutta ehkä sitä ei Suomessa asuessa niin huomannut, kun osasi suunnilleen luovia paikoissa, ja jos ei sairastu vakavasti, jää työttömäksi tms., niin byrokratian kanssa ei niin joudu tekemisiin.

      "Apua, kukaan ei puhu mulle" -shokki tulee kyllä Suomessa, tuttu tunne!

      Poista
  2. Voi nää on niin parhaita kirjoituksia!! Ihana kuulla Sveitsiläisestä elämästä. :)
    Mun viikonloppu meni netistä etsien edullisia lentoja Geneveen kevääksi. Mutta oon tullut tulokseen, ettei sinne pääse ikinä alennuksilla. Kuka nyt Geneveen alennuksia tarvitsisi. ;)
    /L

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tällainen palaute valaisee maanantaiaamunkin! Kiitos!

      Tarjouslennot Geneveen on kyllä melkoinen urbaanilegenda. Kaikki niistä on kuullut, ja joku kaverinkaveri silloin tällöin sellaiset löytänytkin, mutta harvalla on omakohtaista kokemusta ;) Helsingissä asuessani käytin useimmiten Lufthansaa (parhaat hinnat löytää niiden omien sivujen kautta), mutta nykyään sekään ei aina ole kovin edullinen.

      Poista