perjantai 11. toukokuuta 2012

Voilee-verhon takaa

Olen rasittavassa vaiheessa ystävyysrintamalla: Suomen-ystävien silmissä olen ilmeisesti menettänyt ulkomailla asuvan ystävän eksoottisuuden, sillä vastaukset sähköposteihin viipyvät yhä pidempään ja lyhenevät lyhenemistään. Uudet ystäväni täällä taas ovat sen verran uusia, että syvempi side ei ole vielä ehtinyt syntyä.

Aloitetaan vanhoista ystävistä. Ensin ajattelin, että olen itse laiska pitämään yhteyttä, ja varsinkin kulttuurisokin aikaan olinkin. Tarvitsin muutaman viikon sopeutuakseni kunnolla arkeeni täällä, ennen kuin energiaa riitti yhteydenpitoon Suomeen. Sitten huomasin, että yllättävän harvoin viestini saivat vastauksen, ja usein viestittely uuvahti pariin ensimmäiseen viestiin. Keksin kolme mahdollista selitystä:

1. Minusta on tullut uskomattoman tylsä. Ennen saatoin käydä ystävieni kanssa vaikka skumpalla, ja nyt he eivät kestäkään minua selvinpäin, edes tietotekniikan välityksellä.

2. Ehkä he saavat kuulla minusta ja kuulumisistani riittävästi blogin välityksellä. Mutta rakkaat hei, tällä foorumilla viestit kulkevat pääasiassa yhteen suuntaan.

3. Tai sitten minun on vain hyväksyttävä, että ystävyydet riippuvat todella paljon siitä, keiden kanssa on jatkuvasti tekemisissä, keiden lähellä asuu ja keitä säännöllisesti tapaa. Sattumalla taitaa olla isompi rooli kuin kuvittelinkaan.

Mitä taas tulee uusiin ystäviini, no, ystävyys nyt vain vaatii aikaa kehittyäkseen. Lisäksi kieli heiluu välissä, ei nyt kielimuurina, mutta voilee-verhona kuitenkin. Usein tunnen, että kuljen sumussa: reagoin kaikkeen minulle sanottuun hieman hitaammin, hieman pienemmällä volyymilla. Nopeasta ihmisestä se tuntuu siltä, kuin olisi menettänyt osan persoonallisuudestaan!

2 kommenttia:

  1. Kohta 1. Tuskin on totta.
    Kohta 2. Todennäköistä. Olen kokenut sen myös itse.
    Kohta 3. Sattuma korjaa usein parhaan tai ainakin todennäköisimmän saaliin.
    Ja mitä postauksesi loppuun tulee: Sinähän olet niin nopea, että ihanasti liehuva voilee-verho on vienyt persoonallisuudestasi ehkä 0,001 prosenttia...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kannustavasta viestistäsi! Jos kohta 2 pitää paikkansa, pitäisi ehkä jakaa kokemuksiaan täällä säästeliäämmin :) Mitä uusiin ystäviin tulee, olen ensimmäistä kertaa elämässäni tilanteessa, jossa uusien ystävyyksien eteen pitäisi ehkä nähdä enemmän vaivaa. Opiskelupaikoissa ja töissä on helppo tutustua ihmisiin, sillä heidän kanssaan viettää automaattisesti niin paljon aikaa, että siteet ehtivät syntyä. Nyt pitäisi tietoisesti nähdä vaivaa, että tutustuu uusiin ihmisiin.

      Poista