keskiviikko 29. helmikuuta 2012

Rauta kuumana, kirjaimellisesti

Olen löytänyt elämälleni tarkoituksen: minä silitän.

Pääasiassa kauluspaitoja, päivästä toiseen. Ne ovat siitä näppärä ajankulu, että joka päivä tulee lisää silitettävää. Sitä paitsi silittäminen on trendikästä, jos kerran Suomen Ensimmäinen nainenkin sitä tekee. (Okei, minä en silittämisen ohessa suunnittele kirjamessujen ohjelmaa, mutta jokainen kapasiteettinsa mukaan.)

Ennen muuttoa Sveitsiin en edes omistanut silitysrautaa: olin jättänyt uuden hankkimatta, kun vanha hajosi. En vain ostanut vaatteita, jotka vaativat kuuman raudan kanssa hääräämistä, sillä en kestänyt ajatusta, että joutuisin nysväämään muoto-ompeleiden ja hihalaskosten kanssa. Yöks.

Nyt tiedän jo, että hihojen napit kannattaa avata, niin laskokset on helpompi silittää. Taidan myös tuplamansettien käsittelyn ja olen oppinut, että veden saa kaadettua rautaan näppärästi kastelukannun avulla (Jos silittää 12 paitaa putkeen, säilö pitää täyttää pariinkin otteeseen. Tällaisesta urakasta saa tosin myös rasitusvamman hartialihakseen, en suosittele). 

Muistelen, että seiskaluokan kotitaloustunnilla opeteltiin ihan joku tekniikka puseroiden silittämiseen. Löytyisiköhän se googlesta...?

2 kommenttia:

  1. Varmana löytyy googlesta, sekin.
    Lohdutuksen sana sinne Keski-Eurooppaan:
    Italiasta ovat lähtöisin Michelangelo, Leonardo da Vinci ja Sophia Loren.
    Ranskasta ovat Napoleon, Jean-Paul Sartre ja Brigitte Bardot.
    Saksasta Martti Luther, Heinrich Böll ja Michael Schumacher.
    Mikä on lähtöisin Sveitsistä?
    Käkikello.

    VastaaPoista
  2. :) Kun olen oppinut täydellisen silitystekniikan, voin ryhtyä kellosepäksi. Siinä olisi minun kärsivällisyydelleni hieman haastetta.

    VastaaPoista