tiistai 27. marraskuuta 2012

Suurimmat liikenneriskit

Pidän Sveitsin rekisterikilpiä varsin informatiivisina, sillä niistä käy ilmi, mihin kantoniin auto on rekisteröity. Usein vietänkin moottoritiehetket opiskellen kantonitunnuksia. Aivan kaikkia en vielä osaa ulkoa, mutta suuresta osasta olen ehtinyt jo kehitellä melkoisia ennakkoluulojakin syväluotaavia yleistyksiäkin.

Tässäpä pieni lukuopas kanssa-autoilijoiden tulkintaan Sveitsin moottoriteillä, olkaa hyvät!

GE = Geneve
Geneveläiskuksi on tottunut ruuhkaan eikä kaipaa liikenteessä omaa tilaa.
Liikenneruuhka geneveläisittäin.
Suurin riski: Kuvittelet perässä vasemmalla kaistalla ajavan tyypin haluavan ohittaa, koska hän ajaa niin lähellä. Väistät oikealle - ja jäät seuraavaksi kymmeneksi kilometriksi jumiin matkailuauton taakse. Geneveläinen roikkuu kuolleessa kulmassa eikä aiokaan ohittaa. Lähellä ajaminen on vain hänen tapansa tiivistää ruuhkaa.

VD = Vaud 
Vaudlainen kuljettaja on hyvin samantyyppisen kuin geneveläinen, jakavathan kantonit ison osan aamuruuhkistaan. Vaud on kuitenkin laaja kantoni, jonka toinen pää ulottuu Alppien reunaan, joten osa kuljettajista muistuttaa valaislaisia (ks. kohta VS).

Suurin riski: Tunkee ajamaan viereesi liikenneympyrässä, joka suomalaisen silmiin on aivan selkeästi yksikaistainen, sveitsiläisen mielestä vähintään kaksikaistainen. Käyttää lisäksi vilkkua liikenneympyrässä törkeän epäloogisesti.

JU = Jura
Juralaiset ovat vuoristolaiskansaa, jotka ylpeilevät kyllä kylmänkestävyydellään mutta eivät harrasta talvirenkaiden käyttöä.

Ja sama juralaisittain.
Suurin riski: Jos talvirenkaiden virkaa toimittavat peräkonttiin sullotut lumiketjut ja suurin osa työmatkasta on alamäkeä vuorenrinnettä alas... Juu, jos pystyt jäämään talviaamuna kotiin, pyöräytä kulhollinen poppareita, asetu ikkunan ääreen tarkkailemaan teiden tapahtumia ja näppäile hätänumero kännykkään valmiiksi.

VS = Valais 
Valais on pääasiassa saksankielinen ja hyvin vuoristoinen kantoni, jossa arvostetaan ennakoitavuutta ja omaa tilaa. Siksi valaislainen onkin motarilla helppo ohittaa: hän luikkii kiltisti karkuun oikealle kaistalle, kun ajat alle sadan metrin päähän.
Valais'ssa seutua tuntemattomalle paras kulkuvälinen on hiihtohissi.
Suurin riski: Rauhalliset refleksit, joiden vuoksi perässä ajavan on esimerkiksi valoista lähdettäessä varottava, ettei vahingossa kaasuta VS-kilpiä lyttyyn. Samantyyppistä ajokulttuuria harrastetaan Bernissä (BE) ja Graubündenissa (GR). (Ja yhtään eivät ole ranskankielisten sveitsiläisten ennakkoluuloja nämä, vaan ihan ovat totta!)

TI = Ticino
Italiankieliset ticinolaiset rakastavat omaa tilaa moottoritiellä lähes yhtä paljon kuin valaislaiset, mutta italialaisen temperamentin ansiosta heillä on nopeat otteet liikkeellelähtö - ja kaistanvaihtotilanteissa.

Suurin riski: Sen kummemmin ticinolaisia kuin valaislaisia ei pidä pitää huonoina kuskeina vain siksi, että he ovat moottoriteillä varovaisia ja jättävät turvavälin. Pienillä vuoristoteillä he vetävät heittämällä ohitse, todennäköisesti toinen sisä- ja toinen ulkokurvin puolelta.
Tällaisilla kaduilla ticinolaiset ovat vahvimmillaan.
 AI = Appenzell Innerrhoden 
Appenzell on pieni itäsveitsiläinen kantoni ja ihmettelin pitkään, miksi varsinkin lentokentälle vievä moottoritie on kantonin kokoon ja kaukaisuuteen nähden kohtuuttoman täynnä AI-autoja. Sveitsiläistuttava valisti, että autovuokraamoiden kannattaa verotuksellisista syistä pitää kirjansa Appenzellissa, joten AI tarkoittaa Länsi-Sveitsissä yleensä turistia.

Suurin riski: Ennakoimattomuus. Navigaattori peittää puolet näkymästä tai ohjeistaa strategiset 50 metriä liian myöhään, mikä johtaa holtittomuuteen liittymäalueilla.

ZG = Zug ja SZ = Schwyz 

Molemmat ovat Zürichin kupeessa köllötteleviä pikkukantoneita, joiden veroprosentit ovat maan alhaisimpia (lue: joiden asukkaat ovat maan rikkaimpia). Rajallisesti samat piirteet pätevät myös zurichilaisiin kuskeihin (ZH).

Suurin riski: Aina kun jompikumpi tunnus osuu näköpiiriin, alan miehen ajaessa tarkkailla hänen ajolinjojaan ja navigaattoria, sillä seuraavassa mikrosekunnissa miehen huomio tulee täysin kiinnittymään mielettömiin autoihin kilpien edessä, ja apukuskin on otettava väliaikaisesti ajatteluvastuu. Vaatii myös harjoitettua sietokykyä käydä joka autoreissun yhteydessä keskusteluja siitä, mikä auto meille seuraavaksi hankitaan (ja kun ei kuitenkaan hankita).
Ihan turvallisuuden vuoksi: tällaiset autot kannattaa katsoa autonäyttelyssä, ei liikenteessä.
F = France

Ranskalaisilla kuskeilla on ticinolaisen refleksit, geneveläisen oman tilan tarve ja vaudlainen epälogiikka vilkun käytössä. Kaksikaistaisen tien oikealla kaistalla hän saattaa pitää vilkkua päällä, vaikkei aikoisikaan vaihtaa kaistaa, samoin vasemmalla, vaikkei ole enää, minne vaihtaa.

Suurin riski: Sveitsiläiskuski alkaa ajatella enemmän omia ranskalaisennakkoluulojaan kuin liikennettä, ja niillä geneveläisillä turvaväleillähän siitä vasta riemu syntyy.

2 kommenttia:

  1. :D :D :D
    Aivan mahtava postaus, erittäin opettavainen! ;) Ja sen kruunasivat vielä nuo ranskisautoilijat lopussa. :D

    Täälläkin näkyy rekkareista, mihin departementtiin ne on rekisteröity. Ihan noin kattavaa postausta en silti osaisi tehdä, kun ainakin minun näkökulmastani niitä ennakkoluuloja esiintyy lähinnä Pariisi (ja muu Île de France) vastaan muu Ranska. :) Auton hankkimista suunnitellut miekkonen aikoo siksi kuulemma hankkia tulevaan autoonsa Corrèzen departementin kilvet. Autolla kun on tarkoitus ajella muualla kuin Pariisissa, ja tuollaisen suht tuntemattoman departementin kilvillä saa körötellä ympäri Ranskaa kaikessa rauhassa.

    Täällä vuokra-autoissa on yleensä Picardien kilvet (eli numero 60), samoin verotussyistä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Täällä hellitään yleisesti voimakkaita kantoni-ennakkoluuloja ja -stereotypioita, ja niitä on myös tapana tuoda esiin erityisesti silloin, kun kyseisen kantonin edustajia on paikalla ;) Onnea autoprojektiin, toivottavasti saatte ne Corrèzen kilvet!

      Poista