keskiviikko 3. lokakuuta 2012

Lauseita, joiden olemassaolon olin unohtanut

- Laitetaanko viiniä 12, 16 vai 24 senttiä?

- Lasku yhteen vai erikseen? (Ensimmäisenä iltana ulos lähtiessäni meinasin jopa unohtaa ottaa pankkikortin mukaan. Ovella pysäytti outo tunne siitä, että jotain puuttuu.)

- Haluaisin tehdä pöytävarauksen kello viideksi.

Jotenkin nurinkuriselta tuntuu myös se, että illallisen jälkeen ehtii vielä shoppailemaan. Ehkä se 24 sentin viinilasin jälkeen sujuisikin hiukan huolettomammin kuin normaalisti.

8 kommenttia:

  1. Liioittelet unohtamistasi :) Sinä vain näet nyt entistä terävämmin!

    VastaaPoista
  2. Hahaaa nämä oli tosi hauskoja! Ja niin totta. Mullekin tuli kuukausi sitten eteen tuo viinilasin senttiongelma. Se ratkesi kyllä aika nopsaan kun tarjoilijalle kävi ilmi ettei mulla ole papereita mukana. Ei tippunut siis viinilasillista vaikka täysi-ikäisenä ollaan hilluttu jo 10 vuotta...

    VastaaPoista
  3. Olin unohtanut tällaisen kysymyksen: " Juottekse te vaan, vai syöttekse kanssa ".
    Tosi lausahdus helsinkiläisessä ruokaravintolassa. :)

    VastaaPoista
  4. Tuo viimeinen lausahdus esitetään yhä useammin yhdellä sanalla: "Syömään?"
    Olennaista on intonaatio, joka kohoaa loppua kohti. "Määään?"

    VastaaPoista
  5. Listaan voisi siis lisätä myös lauseen "Onks papereita?" Minä kun luulin, että sen kysymyksen pois putoaminen johtui iästä, muttei vissiin. Tuon "syöMäään" olin unohtanut kanssa!

    VastaaPoista
  6. Hei, minä taas ehdin kerran istua pitkän tovin kahvilan pöydässä Aleksilla ennen kuin älysin, että kukaan ei tule tarjoilemaan minulle! Saa nähdä käykö sinullekin niin. Suomessa asuessani pidin itsepalvelua tosi helppona ja nopeanaa tapana asioida kahviloissa ja ravintoloissa. Nykyisin, kun asun maassa jossa sitä ei juuri koskaan ole, ihmettelen aina Suomessa, miksi teen tarjoilijan työt ja maksan silti tuplaten. Olen kai tottunut pöytiintarjoiluun.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minulla oli kahvilareissuilla onneksi aina joku ystävä mukana, joka pelasti tarvittaessa noloilta tilanteilta. Kahviloissa kiinnitin kyllä huomiota pöytien varailuun, mitä täällä taas ei tehdä ollenkaan, kun pöytään pääsee suoraan istumaan tiskillä jonottamisen sijaan. Aiemmin koin kuten sinäkin, että itsepalvelu on nopeaa ja helppoa, nyt se tuntui hitaalta ja työläältä.

      Poista